Żyjemy obecnie w czasach, które charakteryzują się łatwym dostępem do informacji i wiedzy, głównie dzięki Internetowi. I nie są to tylko informacje i wiedza ogólna, ale również o pojedynczych, prywatnych osobach. Zatem nawet przedsiębiorcy (jeśli nie szczególnie oni) wiedzą wszystko o swojej konkurencji, głównie z social mediów, a klienci mogą wybadać firmę, nie odchodząc od komputera.

Kupując przez Internet

W czasach zdominowanych przez Internet niezwykle ważnym aspektem staje się transparentność przedsiębiorstwa i bycie przejrzystym. Wszelkie wpadki i błędy firm są nagłaśniane, przez co klienci bardzo szybko się o tym dowiadują. Przykładem może być sytuacja, gdy zamawiamy smartfona ze sklepu internetowego i otrzymujemy produkt z opóźnieniem albo w złym stanie, np. z pękniętą szybką. Co robi klient, który otrzymał wadliwy towar? Loguje się na Facebook’a, wystawia firmie jedną gwiazdkę i pisze posta o tym, że jest niezadowolony. Dosłownie kilka minut później otrzymuje odpowiedź od działu marketingu producenta z przeprosinami i zapewnieniami, że błąd zostanie naprawiony.

To kwestia zaufania…

Era Facebook’a czy opinii Google utrudniła działania osobom nieuczciwym. Ten stan rzeczy będzie coraz pewniejszy i silniejszy – za kilka, kilkanaście lat wszyscy będziemy wiedzieli wszystko o sobie nawzajem. W związku z tym szczerość zacznie warunkować istnienie firmy na rynku, wygra ten, kto zawsze zachowa uczciwość nie tylko względem klientów, ale też partnerów biznesowych czy kontrahentów. No bo kto zaufa przedsiębiorstwu, które oszukało swojego kontrahenta raz, drugi i trzeci? Każdy, najmniejszy przekręt od razu wypłynie na powierzchnię, co nie umknie uwagi klienta, a także konkurencji.

Social media umożliwiają dziś budowanie także marki i wizerunku osobistego. Nie zawsze jest o n jednak w pełni zgodny z rzeczywistością. W przeciągu dekady lub dwóch ta możliwość skurczy się, a kreowanie wizerunku będzie odbywać się na podstawie tego co robimy w realnym świecie, jak traktujemy klientów, jak kontaktujemy się z partnerami itp. Na tej podstawie zarówno klienci jak i konkurencja wyrobią sobie o nas opinię. 

Ogromne możliwości ukrycia pewnych błędów oferują sztuczki marketingowe. Jednak w przyszłości będzie to coraz trudniejsze. Zwycięzcą zostanie ten, kto najwięcej odsłoni, kto postawi na transparentność i etykę, ale przede wszystkim ten, kto będzie gotowy na taką zmianę.

Grzegorz Kropacz
Grzegorz KropaczDoradca biznesowy klienta
Absolwent Politechniki Gdańskiej i Wyższej Szkoły Bankowej, doświadczony menadżer sprzedaży, który współpracował ze spółkami skarbu państwa, korporacjami oraz mniejszymi przedsiębiorstwami. Prywatnie gitarzysta, miłośnik muzyki rockowej i tata małej Hani.
Paulina Cirocka
Paulina CirockaCopywriter
Pasjonatka dziennikarstwa i social mediów. Absolwentka Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim, doświadczenie zdobywa w licznych projektach społecznych oraz w organizacji Niezależne Zrzeszenie Studentów. Prywatnie miłośniczka podróży, jazdy konnej i dobrej literatury.