Popyt na zakupy grupowe rozpoczął się od wejścia na polski rynek Groupona w 2010 roku. Masa proponowanych za pośrednictwem portalu rewelacyjnych ofert szybko przyciągnęła dużą liczbę klientów oraz szerokie grono konkurencji. To sytuacja idealna dla konsumentów, którzy teraz mogą prawie wszystko kupić za pół ceny. Dlaczego zatem zakupy grupowe jednak mogą się nie opłacać?

Zakupy grupowe. Jak wyglądają oferty przed promocją? 

Działalność portali oferujących kupony rabatowe oraz wsparcie intensywnym marketingiem sprawiły, że na hasło „zakupy grupowe” mamy podobne skojarzenia: „generalnie można znaleźć dobrą okazję, ale prawie zawsze jest w niej jakiś haczyk”. Często oferta jest tak uwarunkowana, że za usługę czy produkt zapłacimy normalną cenę. Możliwa jest też sytuacja, że uzyskana zniżka będzie dużo mniejsza niż promowana na kuponie. Jest to jednak na tyle sprytnie przedstawione, że aby zakupy grupowe były faktycznie opłacalne, wymagają znacznie więcej zachodu. W związku z tym naturalną praktyką stało się porównywanie ceny kuponowej z tą zaprezentowaną na stronie dostawcy usługi czy produktu. Dociekliwsi sprawdzają też wygląd oferty przed promocją. Zaskoczeni odkrywają, że czasem była wręcz tańsza. Portal AntyGroupon.pl jest pełen takich przykładów.

Czym jest atrakcyjna zniżka w zakupach grupowych?

Dlaczego jesteśmy narażeni na takie naciąganie? Bo przyzwyczailiśmy się, że atrakcyjna zniżka wynosi przynajmniej 50%, a najlepiej 80% wyjściowej ceny. A przecież o ile nie chodzi tu o krótką promocję startującej dopiero firmy, to tak wysokie zniżki ekonomicznie nie są uzasadnione. Zastanówmy się teraz. Czy znamy dobrego fryzjera, restaurację, taksówkarza, którzy oferują swoje usługi za pół ceny? Dlaczego mieliby to robić? Dobry usługodawca ma wiernych klientów płacących według cennika. U kiepskiego, no cóż, czasowa obniżka nie przysporzy mu stałego wzrostu obrotów.

Co na to niewidzialna ręka rynku? Pomimo nieuczciwych zagrywek portali grupowych, nadal jednak robimy zakupy za ich pośrednictwem. Niekiedy rzeczywiście trafiają się świetne okazje, więc nie tracimy nadziei, że kupimy taniej. A skoro podobne praktyki stosują wszystkie portale oferujące grupowe zakupy, to uznaliśmy je za obowiązujące zasady gry. Znieczuliliśmy się na fakt, że tracimy czas na analizowanie ofert, które powinny być z założenia korzystne.

Ratunkiem członkostwo w grupie zakupowej?

Zupełnie inaczej rzecz wygląda, kiedy firma reprezentuje stałą grupę przedsiębiorców. Wynagradzana za sukces w negocjacjach, dąży do długoterminowej współpracy. Aby to uzyskać dba nie tylko o dobrą cenę, ale też pod każdym względem korzystną dla kupujących konfigurację oferty. Oprócz ceny i jakości produktu lub usługi duże znaczenie mają m.in. ich dostępność, obsługa posprzedażowa, czas realizacji oraz przejrzystość i uczciwość umowy regulującej współpracę.

Taki układ ma jeszcze jedną istotną przewagę. Generuje okazje trwałe, a nie jednorazowe. Im dłużej działa – jeśli działa uczciwie – tym więcej takich trwałych okazji ma w ofercie. To stanowi korzyść zarówno dla członków grupy, jak i dostawców. Jakie są inne zalety członkostwa w grupie zakupowej? Co ważne, nie zobowiązuje do korzystania z każdej wynegocjowanej oferty. Zakupu można dokonać w dowolnym momencie. Oferta aktywuje się od razu, a nie tylko po zebraniu odpowiedniej liczby chętnych, jak często dzieje się to na portalach zakupów grupowych. Możliwość natychmiastowego zakupu jest bardzo wygodna.

Swoboda podjęcia decyzji zakupowej oraz pewność, że stosunek ceny do jakości jest korzystniejszy niż dostępny na rynku sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej łączą się w grupy zakupowe. Kluczową kwestią okazuje się zaufanie i wynikająca z niego pewność, że oferta jest pozbawiona kruczków i nie trzeba poświęcać dodatkowego czasu na jej szczegółową analizę. Uczciwe i rzetelne komunikaty pozbawione marketingowego mydlenia oczu, są więc zdecydowanie najtrwalszą metodą pozyskiwania partnerów w biznesie. W takim kierunku powinny podążać portale grupowych zakupów dla przedsiębiorców, aby były opłacalne dla obu stron.

Marek Czuń
Marek Czuń
Konsultant biznesowy w Profit Plus. Jest na pierwszej linii kontaktu z klientem. Dba o to aby cały potencjał kompetencyjny Profit Plusa był sprawnie dostarczany do klientów.

Jeśli zainteresował Cię ten wpis i chciałbyś/chciałabyś zdobyć więcej informacji lub pogłębić wiedzę w związku z opisywanym tematem, zostaw nam swojego maila, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 roboczych godzin.

Imię(*)

Adres email (*)

(*) Wymagane

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Profit Plus moich danych osobowych podanych w niniejszym formularzu wyłącznie w celach marketingowych. Przyjmuję do wiadomości, dane będą przetwarzane przez Profit Plus doraźnie do chwili prezentacji usług/usługi świadczonej przez Profit Plus oraz, że do tej chwili administratorem danych, podanych przeze mnie, będzie Profit Plus, dane mogą być przekazywane podmiotom uprawnionym na mocy przepisów prawa, dane zostały podane dobrowolnie, mam prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.